Edukacja przedszkolna to bardzo ważny etap w procesie edukacji dziecka. Stanowi ona swoisty fundament, na którym opiera się dalsze jego kształcenie.
Celem edukacji przedszkolnej jest wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym.
Dziecko w wieku przedszkolnym poznaje i odkrywa otaczający go świat w sposób naturalny, w toku różnych sytuacji życiowych. Szuka odpowiedzi na pytania wypływające z jego spontanicznej ciekawości. Oprócz tej ciekawości charakteryzuje go naturalna aktywność, skłonność do naśladownictwa chłonność umysłu i wrażliwość emocjonalna. Czynniki te wykorzystuje nauczycielka przedszkola tworząc różne sytuacje edukacyjne, w toku których realizuje treści programowe. Zadania dobiera do potrzeb i możliwości swoich wychowanków, bowiem każde dziecko traktuje jako specyficzną indywidualność, która rozwija się we właściwym tylko dla siebie tempie. Taki dobór zadań i treści sprzyja indywidualizacji oddziaływań nauczyciela w stosunku do poszczególnych dzieci z grupy przedszkolnej, uwzględnia nie tylko ich różnice indywidualne, ale także zainteresowania i potrzeby środowiskowe oraz przygotowuje je do osiągnięcia gotowości szkolnej.
Nie wszystkie dzieci rozwijają się w sposób harmonijny, dlatego w dążeniu do osiągnięcia gotowości szkolnej nauczyciel podejmuje pracę zmierzającą do wyrównania dysproporcji rozwojowych. Wówczas pamięta o tym, aby wspierać dziecko w jego działaniach, budzić wiarę we własne siły i możliwości, zachęcać do pokonywania trudności, okazywać mu szacunek i zaufanie, chwalić nawet za drobne postępy i osiągnięcia.
Dzięki edukacji przedszkolnej dziecko nabywa określone wiadomości, sprawności i umiejętności, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania w życiu społecznym. Nauczyciel obserwuje z jaką dynamiką dokonują się u dziecka zmiany w nabywaniu konkretnych umiejętności, jakie w związku z tym jawią się nowe potrzeby, a w końcu jakie z tego wynikają wskazówki do dalszej pracy.
Edukacja przedszkolna umożliwia dziecku:
- poznanie samego siebie,
- poznanie roli rodziny we własnym rozwoju,
- rozwój uczuć przywiązania i szacunku dla najbliższych członków rodziny,
- zdobywanie umiejętności wykonywania czynności samoobsługowych,
- kształcenie nawyku dbania o higienę osobistą,
- uświadamianie potrzeby dbania o własne bezpieczeństwo,
- rozwijanie umiejętności zgodnego współżycia w grupie rówieśniczej,
- nabywanie umiejętności odczytywania emocji własnych i innych osób,
- nawiązywanie pozytywnych kontaktów z osobami niepełnosprawnymi,
- rozwijanie zainteresowania własną miejscowością,
- nabywanie poczucia przynależności narodowej,
- poznawanie wartości, którymi ludzie kierują się w życiu,
- budowanie własnego systemu wartości,
- rozwijanie mowy i myślenia,
- poznawanie popularnych utworów polskiej literatury dziecięcej,
- przygotowanie do nauki czytania i pisania,
- posługiwanie się poznanymi znakami i symbolami,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- rozwijanie postawy badawczej, odkrywanie piękna i złożoności świata,
- dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie w kolejnych porach roku,
- nabywanie przyjaznego stosunku do świata roślin i zwierząt,
- poznawanie podstawowych zasad ochrony środowiska,
- wyrażanie postawy twórczej w różnych formach dziecięcej ekspresji,
- rozwijanie wrażliwości na piękno muzyki,
- doznawanie przeżyć teatralnych,
- zapoznanie z rolą techniki w życiu człowieka,
- rozwijanie określonych umiejętności technicznych,
- rozumienie roli ruchu na świeżym powietrzu.
Nabywanie przez dziecko w/w sprawności, umiejętności i wiadomości odbywa się poprzez zabawy dowolne i kierowane, czynności higieniczne, porządkowe, hodowlane oraz zajęcia dydaktyczne planowane i dodatkowe.
Nasza placówka proponuje spośród zajęć dodatkowych rytmikę i taniec towarzyski. Są to niewątpliwie wartościowe zajęcia. Rozwijają wrażliwość słuchową, umiejętność wyrażania muzyki ruchem gestem i mimiką, doskonalą umiejętność śpiewania i grania na instrumentach perkusyjnych, a także uczą współpracy z partnerem i całą grupą. Raz w miesiącu organizowane są koncerty muzyczne pod hasłem: " Pani Muzyka w przedszkolu" z udziałem artystów z Filharmonii Lubelskiej. Podczas nich dziecko ma kontakt z muzyką klasyczną, poznaje wygląd, budowę i brzmienie instrumentów dętych, smyczkowych, szarpanych, klawiszowych, ma również możliwość zagrania na nich. Dziecko poznaje różnorodność głosów żeńskich i męskich w śpiewie solo i chóralnym , poznaje piosenki z różnych regionów Polski oraz stron świata.
Warto zatem pomyśleć o wczesnej edukacji dziecka, a taką możliwość daje niewątpliwie przedszkole.
Anna Grabczak