Zabawy badawcze i matematyczne
W zabawie badawczej dziecko odkrywa otaczający świat, mechanizmy, które w nim rządzą, przyjmuje postawę badacza. W zabawie badawczej ważne jest dla dziecka gromadzenie doświadczeń, wiadomości i odkrywanie wiedzy o świecie, oraz doskonalenie umiejętności korzystania i posługiwania się nowymi przedmiotami oraz doznawanie przyjemnych przeżyć intelektualnych i estetycznych.
Fizyka, chemia na poziomie edukacji przedszkolnej są piękne, fascynujące, mają w sobie coś z bajki i czarów. Doświadczenia przeprowadzone w grupie przedszkolnej aktywizują wszystkie analizatory, sprzyjają pełniejszemu przyswojeniu materiału wynikającego z podstawy programowej, pozwalają dzieciom na samodzielne odkrywanie odpowiedzi, formułowanie wniosków.
Naturalną potrzebą każdego człowieka jest dążność do poznawania i zrozumienia otaczającej go rzeczywistości. Dzieci w czasie cyklu zajęć poznają zależności między ziemią, wodą i powietrzem.
Cel główny:
Rozbudzanie u dzieci ciekawości otaczającym światem przyrody, oraz nauczenie ich prowadzenia obserwacji, wyciągania trafnych wniosków z przeprowadzonych doświadczeń, eksperymentów i zjawisk przyrodniczych.
Cele ogólne :
• Budzenie i aktywizowanie ciekawości oraz aktywności poznawczej dziecka.
• Rozwijanie zainteresowań technicznych i przyrodniczych.
• Stawianie i rozwiązywanie problemów, dostrzeganie związków między przyczyną, a skutkiem.
• Poznanie prostych zjawisk przyrodniczo -fizycznych poprzez przeprowadzanie prostych doświadczeń.
• Odkrywanie piękna i złożoności środowiska przyrodniczego.
• Inicjowanie samodzielnych działań dzieci w naturalnym środowisku.
• Wzbogacenie słownika dziecięcego o nowe pojęcia.
Podczas zajęć dzieci będą przeprowadzać proste doświadczenia z zakresu chemii i fizyki oraz obserwacje z szeroko pojętej edukacji kosmicznej Metody Montessori.
Poszczególne zagadnienia do realizacji to:
- Właściwości ciał stałych, cieczy, gazów – budowa.
- Powietrze
- Ogień i gaz
- Woda
- Optyka
- Dźwięki
- Magnesy
- Masy plastyczne
- Przyroda, która nas otacza
Zabawy matematyczne
Na zajęciach będziemy też doskonalić umiejętności i wiadomości z zaktresu matematyki wykorzystując pomoce z edukacji Montessori. Zmierzymy się z ,,Tabliczką 100", ,,Tablicami Seguina", ,,Paskową tablicą dodawania", ,,Tabliczka mnożenia", ,,Tabliczką dzielenia" ... .
Te niezwykłe pomoce pozwalają zrozumieć wykonywane operacje dzięki działaniu na konkretach. Będziemy też uczyli się je zapisyać.
osoba prowadząca zajęcia - Barbara Hajkowska-Pirek
Zegar
Po co nam umiejętność określania czasu? Jak odczytać godzinę z zegara wskazówkowego? Czy 3:00 to 15:00 ? Na te pytania próbowalismy odpowiedzieć na zajęciach w lutym. Kilka zdjęć poniżej.
Tlen a spalanie
Powietrze zawiera tlen. Tlen się spala. Po zamknięciu jego dopływy świeca gaśnie. Ale czy każda w tym samym czasie? Większa szybciej czy później? Szybciej pod miską czy małym...
Chmury
Na zajęciach badawczych pozostajemy w tematyce ruchów powietrza, atmosfery ... . Więc jak powstają chmury, jakie są ich rodzaje. Sięgamy do internetu, filmów, literatury, kart pracy ... i...
Tornado
Podczas zajęć o ruchach powietrza został poruszony temat tornada. Dzieci dostały zadanie domowe - pomyślcie w domu, może z rodzicami - jak możemy zrobić małe tornado? I na kolejne...
Liście
Dlaczego liście zmieniają barwę jesienią? Jak zbudowany jest liść? Jakie są kształty liści? Z jakiego drzewa to liść? Na te i inne pytania szukaliśmy odpowiedzi na zajęciach w...