Kalendarium

Poniedziałek, 2021-03-22

Imieniny: Bogusława, Jagody

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 731497
  • Do końca roku: 284 dni
  • Do wakacji: 95 dni

Zabawy badawcze i matematyczne

W zabawie badawczej dziecko odkrywa otaczający świat, mechanizmy, które w nim rządzą, przyjmuje postawę badacza.        W zabawie badawczej ważne jest dla dziecka gromadzenie doświadczeń, wiadomości i odkrywanie wiedzy o świecie, oraz doskonalenie umiejętności korzystania i posługiwania się nowymi przedmiotami oraz doznawanie przyjemnych przeżyć intelektualnych i estetycznych.

Fizyka, chemia na poziomie edukacji przedszkolnej są piękne, fascynujące, mają w sobie coś z bajki i czarów. Doświadczenia przeprowadzone w grupie przedszkolnej aktywizują wszystkie analizatory, sprzyjają pełniejszemu przyswojeniu materiału wynikającego z podstawy programowej, pozwalają dzieciom na samodzielne odkrywanie odpowiedzi, formułowanie wniosków.

Naturalną potrzebą każdego człowieka jest dążność do poznawania i zrozumienia otaczającej go rzeczywistości. Dzieci w czasie cyklu zajęć poznają zależności między ziemią, wodą i powietrzem.

 

Cel główny:

Rozbudzanie u dzieci ciekawości otaczającym światem przyrody, oraz nauczenie ich prowadzenia obserwacji, wyciągania trafnych wniosków z przeprowadzonych doświadczeń, eksperymentów i zjawisk przyrodniczych.

 

Cele ogólne :

• Budzenie i aktywizowanie ciekawości oraz aktywności poznawczej dziecka.

• Rozwijanie zainteresowań technicznych i przyrodniczych.

• Stawianie i rozwiązywanie problemów, dostrzeganie związków między przyczyną, a skutkiem.

• Poznanie prostych zjawisk przyrodniczo -fizycznych poprzez przeprowadzanie prostych doświadczeń.

• Odkrywanie piękna i złożoności środowiska przyrodniczego.

• Inicjowanie samodzielnych działań dzieci w naturalnym środowisku.

• Wzbogacenie słownika dziecięcego o nowe pojęcia.

 

 

Podczas zajęć dzieci będą przeprowadzać proste doświadczenia z zakresu chemii  i fizyki oraz obserwacje z szeroko pojętej edukacji kosmicznej Metody Montessori.

Poszczególne zagadnienia do realizacji to:

  • Właściwości ciał stałych, cieczy, gazów – budowa.
  • Powietrze
  • Ogień i gaz
  • Woda
  • Optyka
  • Dźwięki
  • Magnesy
  • Masy plastyczne
  • Przyroda, która nas otacza

 

 Zabawy matematyczne

Na zajęciach będziemy też doskonalić umiejętności i wiadomości z zaktresu matematyki wykorzystując pomoce z edukacji Montessori. Zmierzymy się z ,,Tabliczką 100", ,,Tablicami Seguina", ,,Paskową tablicą dodawania", ,,Tabliczka mnożenia", ,,Tabliczką dzielenia" ... .

Te niezwykłe pomoce pozwalają zrozumieć wykonywane operacje dzięki działaniu na konkretach. Będziemy też uczyli się je zapisyać.


osoba prowadząca zajęcia - Barbara Hajkowska-Pirek

Zegar

Po co nam umiejętność określania czasu? Jak odczytać godzinę z zegara wskazówkowego? Czy 3:00 to 15:00 ? Na te pytania próbowalismy odpowiedzieć na zajęciach w lutym. Kilka zdjęć poniżej.

Tlen a spalanie

Powietrze zawiera tlen. Tlen się spala. Po zamknięciu jego dopływy świeca gaśnie. Ale czy każda w tym samym czasie? Większa szybciej czy później? Szybciej pod miską czy małym...

Chmury

Na zajęciach badawczych pozostajemy w tematyce ruchów powietrza, atmosfery ... . Więc jak powstają chmury, jakie są ich rodzaje. Sięgamy do internetu, filmów, literatury, kart pracy ... i...

Tornado

Podczas zajęć o ruchach powietrza został poruszony temat tornada. Dzieci dostały zadanie domowe - pomyślcie w domu, może z rodzicami - jak możemy zrobić małe tornado? I na kolejne...

Liście

Dlaczego liście zmieniają barwę jesienią? Jak zbudowany jest liść? Jakie są kształty liści? Z jakiego drzewa to liść? Na te i inne pytania szukaliśmy odpowiedzi na zajęciach w...