Kalendarium

Poniedziałek, 2021-03-22

Imieniny: Bogusława, Jagody

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 731497
  • Do końca roku: 284 dni
  • Do wakacji: 95 dni

Montessori 1

Wybierz język: polski angielski

O grupie | Program dnia | Artykuły | Aktualności | Galeria

 

 Grupa Montessori 1 - bal karnawałowy 2021

Informacje o grupie  «« 

 

Nieco historii...

Oddział M1 pracujący metodą Marii Montessori powstał jako pierwszy w Świdniku. Swoje działanie rozpoczął 1 IX 2003 i prowadziły go – Beata Kowalczyk (obecnie dyrektor Przedszkola Nr 4) i Kinga Sobiesiak (obecnie dyrektor Przedszkola Nr 5). Z ofiarną pomocą rodziców przeprowadzono remont obecnej sali oraz przygotowano ją tak, aby praca metodą była możliwa. Osobisty wkład, wielkie zaangażowanie i profesjonalizm nauczycielek sprawił, że metoda zyskała sobie wielu zwolenników i naśladowców. Wkrótce utworzono drugi poziom kształcenia w SP 7 oraz kolejny oddział w naszym przedszkolu.  W latach następnych w grupie M1 pracowała Barbara Hajkowska-Pirek i Magdalena Mroczkowska.

W ciągu tych lat i zmian personalnych, oddział został wzbogacony o wiele pomocy,  a nauczycielki prowadzące - nieustannie podnosiły swoje kwalifikacje poprzez czynny udział w działaniach Lubelskiego Oddziału Polskiego Stowarzyszenia Montessori, seminariach, warsztatach, Dniach Montessori, wyjazdach zagranicznych do placówek w Holandii i Niemczech.

   

Dzisiaj....

Niewątpliwym sukcesem jest to, iż w naszym przedszkolu funkcjonują aż trzy oddziały prowadzone metodą Montessori.  W naszym mieście jeszcze dwa przedszkola w dwóch oddziałach pracują wg tej metody. W szkole zaś znajdują się trzy klasy drugiego poziomu. Uczniowie osiągają wysokie wyniki w nauce, a co najważniejsze ,,praca” nie jest dla nich przykrym obowiązkiem lecz pasją   i realizacją własnych marzeń i zainteresowań.

     Od roku 2011 grupę M1 prowadzą wspólnie – Anna Bryk i Barbara Hajkowska-Pirek.

     Nasza decyzja podjęcia pracy tą metodą – po gruntownym poznaniu jej zasad, była świadoma i pomimo ciągłych wyzwań jesteśmy przekonane o jej słuszności i fenomenie. Integracja wiekowa dzieci jest bezcenna w okresie adaptacji najmłodszych przedszkolaków, ale i podczas osiągania samodzielności w przekazywaniu swojej wiedzy przez najstarszych przedszkolaków. Bogactwo pomocy, wielość edukacji, uporządkowanie i możliwość podjęcia samodzielnego wyboru przez dziecko – zapewnia pełny rozwój w duchu wolności i poszanowania indywidualności jaką jest każda istota ludzka. Dążymy do zapewnienia optymalnych warunków do rozwoju naszych podopiecznych poprzez doskonalenie ,,przygotowanego otoczenia” oraz pogłębianie własnej wiedzy. Współpraca z naszymi poprzedniczkami i czerpanie z ich doświadczeń, pozwoliły nam na samodzielne dojście do istoty pedagogiki. Wspieranie rozwoju poprzez podążanie za dzieckiem i towarzyszenie Mu, obserwację  i życzliwość, samodzielne działanie i odkrywanie, a jednocześnie szacunek do innych i respektowanie indywidualności, odmienności jest celem jaki realizujemy każdego dnia naszego wspólnego przebywania. Nasza praca zawodowa stała się naszą pasją, sposobem na życie oraz osobisty rozwój nie tylko jako pedagoga, ale i człowieka. Uśmiech dzieci i ich przyjaźń jest dla nas największą nagrodą  i tym co utwierdza nas o słuszności naszych działań. 

Anna Bryk, Barbara Hajkowska-Pirek

"Dziecko, któremu poświęcono więcej uwagi i opieki wyrasta na osobę silniejszą, bardziej zrównoważoną i energiczniejszą".

M.Montessori

 

 

Oddział pracuje przez cały rok, od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.00 do 16.30, z wyjątkiem dni wolnych od pracy.

Prosimy o przyprowadzanie dzieci do godz. 8.00.

Plan dnia, który zostanie zaprezentowany poniżej ma służyć dziecku w celu zapewnienia poczucia bezpieczeństwa i stabilizacji. Sprzyja to budowaniu wewnętrznego spokoju niezbędnego do rozwoju w duchu harmonii, szacunku do pracy i indywidualności swojej i innych osób przebywających w grupie.

Ramowy program dnia  «« 

 

7.00-8.00 

schodzenie się dzieci do grupy - przywitanie się z dzieckiem przez podanie ręki, czynności samoobsługowe – przygotowanie otoczenia, podlewanie kwiatów, praca indywidualna pod opieką nauczyciela, praca materiałem Montessori, zabawy  w kącikach zainteresowań

   8.00-8.30

śniadanie (czynności samoobsługowe, wyrabianie nawyków higieniczno - kulturalnych)

   8.30-9.30

lekcja ciszy, zajęcia edukacyjne zgodne z podstawą programową, omawianą tematyką oraz potrzebami dzieci – lekcja rozwojowa oraz praca z materiałem Montessori

  9.30-10.00

zajęcia programowe, zajęcia indywidualne wspomagające rozwój dziecka,  gry i zabawy ruchowe, swobodna praca z materiałem rozwojowym

 10.00-10.30

posiłek - II śniadanie (przygotowanie otoczenia, czynności higieniczne, samoobsługowe)

 10.30-12.00

zajęcia dodatkowe (koncerty, warsztaty), gry i zabawy ruchowe na świeżym powietrzu, obserwacje przyrodnicze, prace gospodarcze, przyrodnicze itp., zabawy dowolne, działania twórcze poprzez kontakt ze sztuką

12.00-12.40

obiad - zupa + II danie (czynności samoobsługowe, wyrabianie nawyków higieniczno-kulturalnych)

12.40-13.00

lekcja ciszy, odpoczynek (słuchanie muzyki relaksacyjnej, bajek terapeutycznych, lektura)

 13.00-14.00

zabawa, praca z materiałem Montessori, urodziny dzieci, gry i zabawy ruchowe na powietrzu, prace w ogródku grupowym, praca indywidualna zgodnie z potrzebami dzieci

 14.00-14.30

podwieczorek (czynności higieniczne i samoobsługowe)

  14.30-16.30

zabawy indywidualne pod opieką nauczyciela, swobodne działania dzieci, praca wyrównawcza i indywidualna, popołudniowa herbatka z rodzicami, rozchodzenie się do domów

  • Rodzice mogą brać udział w zajęciach przedszkolnych w ustalonych godzinach, w zależności od organizacji dnia.
  • Rodzice dzieci przyjętych do przedszkola proszeni są o rzetelne zapoznanie się z programem i metodą Marii Montessori.
  • Oddział realizuje podstawę programową w godzinach 7.00 – 12.00.
  • Pracujemy wg  programu wychowania przedszkolnego autorstwa Ewy Janus pt ,,Plac zabaw" WSiP
  • Edukacje kosmiczną planujemy w oparciu o program mgr Kingi Sobiesiak i mgr Beaty Kowalczyk ,, Edukacja kosmiczna – czyli wychowanie dla wszechświata”

 

I TAK MIŁO BĘDZIE NAM UPŁYWAŁ KAŻDY DZIEŃ W PRZEDSZKOLU,

POMAGAJĄC WZRASTAĆ W DUCHU SPOKOJU  I WIARY WE WŁASNE SIŁY

TAK BY STAWAĆ SIĘ DOJRZAŁĄ I SAMODZIELNĄ ISTOTĄ

NA DRODZE WEWNĘTRZNEGO ROZWOJU.

 

 


Niezbędnik przedszkolaka

  • zdjęcie w ramce (najlepiej niedużej, lekkiej – może wykonanej wspólnie z dzieckiem) na odwrocie z datą urodzenia
  • łatwy do przenoszenia kwiatek doniczkowy w osłonce lub z podstawką
  • kubeczek ceramiczny – podpisany niezmywalnym flamastrem
  • w miarę potrzeb dziecka - koszyczek na drobiazgi, kredki, kolorowanki...
  • segregator ( max grubość 4 cm ) z 20 - 30 foliowymi wkładami
  • pojemna ( najlepiej usztywniana ) teczka na prace
  • bielizna na zmianę w worku materiałowym (majtki, skarpetki, spodnie, rajstopy, bluzka) – w szatni
  • dzieci 4 – 5 – letnie od pierwszych dni mogą przynosić podpisane – szczoteczkę, kubek, pastę do zębów; młodsze prosimy o chwilę cierpliwości - z uwagi na sytuację epidemiczną preferujemy kubeczki potrzebne do przepłukania
  • pudełko chustek higienicznych, papier toaletowy nawilżany w miarę potrzeby

 


Jeśli pragniecie Państwo porozmawiać o troskach i radościach związanych z funkcjonowaniem i pracą waszego dziecka w grupie zapraszamy na konsultacje w godzinach 16.30 – 17.00. Będziemy czekać na Państwa tylko po wcześniejszym umówieniu spotkania.

                                                                                         


Zajęcia realizowane w ramach pomocy pedagogiczno-psychologicznej od 15.09.2020 

  poniedziałek wtorek środa czwartek piątek

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

Sylwia Ziemkiewicz

 9.00 - 12.00        

ZAJĘCIA WOKALNOTANECZNE

Anna Bryk

   10.00 - 11.00    11.00 - 12.00  

ZAJĘCIA KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNE

Aleksandra Paradowska

         11.15 - 12.00

ZAJĘCIA SOCJOTERAPEUTYCZNE

Aleksandra Paradowska

         

AVIA SKRZATY dla 5-latków

Karol Falenta

     

12.30 - 13.00

prosimy o strój

i obuwie sportowe

 

 

 

Zajęcia dodatkowe dla całej grupy

                               

poniedziałek

wtorek

środa

czwartek

piątek

język angielski

Joanna Łuczko

 

 

11.30 - 12.00

11.30 - 12.00

 

rytmika

Janusz Lawgmin

 

 

10.00 - 10.30

 

 

religia

s. Konstancja

 10.30 - 11.00

 

 

 

 

zumba kids

Marzena Karwatowska

  9.00 - 9.30
 

 

 

 


Artykuły do poczytania  «« 

 

POMÓŻ MI ZROBIĆ TO SAMEMU”

Według Marii Montessori istotą wychowania jest doprowadzenie dziecka do samodzielności, niezależności od dorosłych, odpowiedzialności za siebie i świat.

 

DZIECKO NIE MUSI ROBIĆ CO CHCE, ALE MUSI CHCIEĆ TEGO CO ROBI”

Tak rozumiane wychowanie ma charakter pośredni. Osoby dorosłe mają za zadanie tak zorganizować otoczenie, by wesprzeć indywidualny rozwój dziecka.

W otoczeniu mają znajdować się impulsy pobudzające do działania, dające szansę samodzielnego, skoncentrowanego działania, zgodnego z wrażliwymi fazami i aktualnymi potrzebami dziecka.

Dzieci w przedszkolu przebywają w grupach mieszanych wiekowo i chociaż wymaga to większego zaangażowania nauczyciela, zaletami takiego rozwiązania jest szybsza i skuteczniejsza edukacja społeczna zarówno dzieci starszych jak i młodszych, szybsza adaptacja i integracja dzieci nowo przyjętych, naturalne zaangażowanie i opiekuńczość dzieci starszych nad młodszymi (dzielenie się doświadczeniem), szybsze dostrzeżenie przez dzieci zróżnicowanych potrzeb i zasad współżycia.

„Gdy w wychowaniu mówi się o wolności dziecka, zapomina się często, że wolność nie jest równoznaczna z pozostawieniem dziecka samemu sobie. Uwolnić dziecko tak ot, żeby robiło co chce, nie oznacza, że jest ono wolne. Wolność jest zawsze wielką pozytywną zdobyczą. Nie osiąga się jej łatwo. Nie zdobywa się jej, po prostu obalając tyranię, zrywając łańcuchy Wolność to budowanie, trzeba ją budować zarówno w otaczającym świecie, jak i w sobie. Na tym polega nasze właściwe zadanie, jedyna pomoc, jaką możemy dać dziecku.”
(M. Montessori)

 

Przygotowane otoczenie

Do przygotowanego otoczenia należą:

  • - pomieszczenia (przestronne, pomalowane na jasne kolory sale)
  • - znajdujące się w nich sprzęty- niskie, lekkie regały, półki, stoliki i krzesełka, które można dowolnie przestawiać; dużo zieleni, hodowla rybek lub   innych drobnych zwierząt
  • - materiał rozwojowy Montessori oraz inne pomoce dydaktyczne wspierające rozwój dziecka- rozwojowy, ponieważ wspomaga rozwój dziecka ( nie dydaktyczny- ten służy nauczycielowi do demonstracji), wszystkie przedmioty i materiał rozwojowy muszą być     w zasięgu dziecięcych rąk
  • - osoba nauczyciela- która jest elementem i twórcą przygotowanego otoczenia.

 

Materiał rozwojowy 

Materiały dla dzieci w przedszkolu podzielone są na kilka działów, które odpowiadają pojawiającym się w tym wieku „wrażliwym fazom”.
W salach powinny znajdować się następujące grupy materiałów, które można podzielić na pięć działów:

Dział życia praktycznego

Pomoce z tej grupy odnoszą się do naturalnej chęci dziecka uczestniczenia w codziennych czynnościach wykonywanych m.in.        w domu oraz stopniowego zdobywania coraz większej samodzielności i niezależności od osób dorosłych. Dlatego też w otoczeniu znajdują się pomoce, dzięki którym dziecko uczy się m.in. zapinać guziki, wiązać sznurowadła, nalewać picie. Ponadto dowiaduje się, jak może dbać    o otoczenie – ćwiczy nakrywanie do stołu, polerowanie srebra, zamiatanie oraz pielęgnację kwiatów. Dzięki materiałom z tego działu dziecko zdobywa także coraz większą samodzielność i niezależność od zbyt dużej ingerencji osób dorosłych. Pomoce te uczą cierpliwości, wytrwałości, dają radość działania oraz poczucie bycia potrzebnym. Kształtują postawę wiary we własne możliwości. Pomoce życia praktycznego mają także na celu ćwiczenie koordynacji wzrokowo – ruchowej, drobnych mięśni palców, odpowiedniego napięcia mięśniowego oraz rozwój chwytu pęsetowego – warunków niezbędnych do nauki pisania.

Dział sensoryki

Pomoce z działu sensoryki wprowadzają dziecko w świat pojęć, którymi na co dzień się posługuje. „Dziecko musi najpierw dotknąć, zobaczyć, posmakować, usłyszeć, powąchać, aby wrażenia odnalazły swoje odbicie    w mózgu i zostały skojarzone z właściwym pojęciem. Pomoce z tej grupy pozwalają dziecku zmysłami określać ich cechy.” Pomoce sensoryczne mają na celu uwrażliwienie wszystkich zmysłów dziecka, poprzez które poznaje świat. Dzięki nim uczy się rozróżniać i klasyfikować wielkości, poznaje kolory, smaki, zapachy, faktury; sensorycznie poznaje figury i bryły geometryczne, doświadcza początków geometrii. Poznaje pojęcia i nazwy, dzięki którym może później opisywać świat. Pomoce te uczą również logiki i pozwalają doświadczyć uporządkowania. Rozwijają kreatywność.

Dział edukacji językowej

Pomoce z zakresu edukacji językowej wprowadzają dziecko w świat pisania i czytania wtedy, kiedy jest ono na to gotowe. Dzieci poznają wzrokowo i dotykowo litery. Ćwiczą słuch fonemowy, aby następnie móc stopniowo uczyć się czytać. Pojawia się także, dzięki konkretnym działaniom, pierwszy kontakt dziecka z gramatyką. Karty językowe tworzone przez nauczycieli pomagają we wzbogacaniu słownika biernego i czynnego dzieci.

Dział edukacji matematycznej

Materiał z zakresu edukacji matematycznej wprowadza dziecko w świat liczb i działań matematycznych. Na początku poznaje ono wielkości 1 – 10, cyfry, liczby parzyste i nieparzyste; później może doświadczyć układu dziesiętnego – zmieniających się kategorii matematycznych zaczynając od jedności, poprzez dziesiątki, setki aż do tysięcy. Poznaje także symbole liczbowe pozwalające na opisanie konkretnego materiału matematycznego. Wykonuje cztery działania arytmetyczne na materiale konkretnym, ukazujące sedno tych procesów.

Dział edukacji kosmicznej

Dział edukacji kosmicznej obejmuje szereg różnorodnych pomocy związanych z historią, geografią, astronomią, biologią w tym botaniką, zoologią i anatomią. Dzieci zostają wprowadzone w świat natury we wszystkich jej aspektach. Poznają także inne kontynenty i kraje, warunki życia, tradycje i zwyczaje ich mieszkańców. Zgłębiają również wiedzę o Polsce. Dzięki materiałom z tego działu dzieci zostają wprowadzone w szeroko rozumianą kulturę.

 

Aktualności  ««

 


Tematyka na marzec

 

W marcu jak w garncu 1 – 5 III

  • Mądrości ludowe czyli ,,W marcu jak w garncu”- wyjaśnienie przysłowia; eksperymentowanie rytmem, głosem, wnioskowanie.
  • Zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla wczesnej wiosny.
  • Mały ogródek na parapecie - posianie nasion, porównanie wyglądu, pielęgnacja, obserwacja wzrostu.
  • Cebule i cebulki - posadzenie, pielęgnacja, obserwacja wzrostu  - rozwijanie myślenia przyczynowo- skutkowego.
  • Wprowadzenie litery C, c  jak cebula i Celina - odkrywanie zastosowania liter w codziennej aktywności, konstruowanie litery, rozwijanie czynności grafomotorycznych.

 

Przedwiośnie 8 – 12 III     

  • Pierwsze wiosenne kwiaty - poznanie nazw i wyglądy – wdrażanie do poszanowania środowiska naturalnego. Tworzenie zbiorów wg 1, 2 i 3 cech (wielkość, rodzaj, kolor).
  • Wprowadzenie litery H, h jak hak,  hiacynt, Hania - eksperymenty językowe podczas tworzenia wyrazów. Zwrócenie uwagi na ,,i” jako zmiękczenia (ni).
  • Porządki w ogrodzie – nazywanie wykonywanych prac oraz narzędzi potrzebnych wiosną w ogrodzie. Czytanie globalne.
  • Powracają ptaki – trasy powrotu z wykorzystaniem mapy świata; zakładanie gniazd – dostrzeganie przyrodniczego otoczenia, rozumienie zachowań  zwierząt.
  • Bocian zwiastunem wiosny – informacje o trybie życia, gatunki, ciekawostki

 

Zwierzęta na wiejskim podwórku 15 – 19 III

  • Zwierzęta na farmie - przypomnienie nazw zwierząt. Pojęcie rzeczownika w oparciu o pomoc ,,Farma”.
  • Po co hodujemy krowy i co to jest nabiał? Wdrażanie do zdrowego odżywiania.Piramida prawidłowego żywienia. Nazywanie produktów.
  • Skąd się bierze wełna? – korzyści płynące z hodowli owiec. Rozwijanie zmysłu dotyku oraz myślenia logicznego za pomocą historyjki.
  • Wprowadzenie litery F, f jak futro, Franek.  Układanie zdań z podanym wyrazem.
  • Od jajka do kury – poznanie cyklu  rozwojowego ptaka; porównywanie jaj ptaków i gadów.

 

Witaj, wiosno! 22 - 26 III

  • Żegnamy zimę, witamy wiosnę - okazywanie radości z nadejścia wiosny, przypomnienie tradycji topienia Marzanny, nazw pór roku oraz pojęć związanych z czasem.
  • Dzień wody  - degustacja i zabawy z wodą – kreowanie zdrowego trybu życia, poszanowanie wody.
  • Wprowadzenie litery W, w jak wiosna, woda, Wanda. Zwrócenie uwagi na rolę ,,w” w zdaniu.
  • Zazieleniło się - wiosenne kolory – eksperymentowanie, pozyskiwanie zielonego koloru, układanie odcieni.
  • Pąki i pączki – obserwowanie i nazywanie drzew i krzewów.
  • Niedziela palmowa – poznanie tradycji robienia i święcenia palm wielkanocnych.


Przygotowania do Wielkanocy! 29 III – 02 IV

  • Co się kryje w święconce? - symbolika - rozwijanie myślenia abstrakcyjnego.
  • Wielkanocne jajka  –  porównywanie różnego rodzaju jajek dekoracyjnych -   kraszanek, pisanek, wydmuszek. 
  • Wielkanocny stół - dekorowanie i nakrywanie. Potrawy wielkanocne – poznawanie potraw oraz zasad savoir  vivru; rozwijanie  czynności samoobsługowych.
  • Kartki z Biblii - Wielki Tydzień - wykorzystanie historyjek obrazkowych do przybliżenia znaczenia wydarzeń Wielkiej Nocy - rozwijanie  myślenia filozoficznego, kształtowanie postaw etycznych (Wielki Czwartek i Wielki Piątek).

 


 

SKŁADAMY SERDECZNE PODZIĘKOWANIA:

 

©           Państwu Marcie i Januszowi - rodzicom Marcela i Cyryla za przekazanie grupie wielkiej ilości materiałów do prac

             plastycznych – folii samoprzylepnej

©           Państwu Agacie i Łukaszowi  wraz z Antosiem za użyczenie niezwykłej choinki

©           Pani Annie mamusi Janka naszego średniaczka za ciekawą książkę ,,KOMOREBI”

©           Pani Annie z Basią za książeczki dla dzieci oraz zapałki dla dziewczynek z zapałkami

©           Pani Annie  z Marcelinką za ziarna dla skrzydlatych przyjaciół z karmnika

©           Wszystkim Państwu za współpracę, wyszykowanie pięknych strojów dla dzieci na przedstawienie

            ,,Dziewczynka z zapałkami” i za cierpliwość podczas oczekiwania na skończenie planu zdjęciowego Uśmiech

 

 

Dziękujemy Państwu za wszelkie przejawy zainteresowania tym, co robimy na co dzień z dziećmi  i pomoc w tym zakresie.


 

 

Galeria  «« 

Dzień Kobiet w M1 !

Z okazji Dnia Kobiek chłopcy zaśpiewali dziewczynkom ,,100 lat !" i każdy złożył żeczenia wręczając spersonalizowany upominek! Było miło i serdecznie Uśmiech

Było nam tym bardziej miło, że...

WĄŻ ZBOŻOWY - CO ZA GOŚĆ!

Nie zobaczymy go w naszym zbożu, choćbyśmy długo szukali. Nie jest groźny, więc nikt się go nie bał.  Słabo widzi, bo skórę, którą zrzuca nosi również na oczach.  Tego dnia...

Sadzimy i siejemy ! I JUŻ WZESZŁO!

Czas na założenie wiosennego ogródka na parapecie!

Nasiona już zasiane. Cebulki posadzone! Wiemy , że są cebulki kwiatowe jak i cebule jadalne. Sprawdziliśmy budowę wewnętrzną i już...

Co robiliśmy w lutym ...

Poznawaliśmy litery i cyfry, utrwalaliśmy nazwy figur geometrycznych, układaliśmu rytmy, liczyliśmy, poznaliśmy wewnętrzną budowę Ziemi ... i nie tylko to ...

Ścieżka sensoryczna

Chodzenie gołymi stopami po tkaninach o różnej fakturze, folii bąbelkowej, papirze, metalowej tacy, woreczkach wypełnionych żelem, granulacie czy nawet metalowej tacy to doznania zgoła inne...

Malowanie stóp i stopami!

To dopiero byla zabawa - na każdym etapie. Jedni obrysowywali swoje stopy i przekształcali rysunek a inni malowali stopy i malowali nimi! Obrazy jak z galerii sztuki nowoczesnej!

Masaż stóp

Malowanie stopami poprzedziliśmy masażem stóp - ale jakim! Oczywiście sprzęty zostały odkażone a stopy wymyte. A może w domu spróbujecie...?

Ćwiczenia stóp z powietrzem!

Woreczek wypełniony powietrzem - lekki, cienki i czy wytrzyma nacisk stopy? Ćwiczymy równowagę, sprawność, wyczucie ciężaru ciała.